El casc antic de Sant Boi i les Termes Romanes. Coneix-lo, conócelo! Part 2

El casc antic de Sant Boi i les Termes Romanes. Coneix-lo, conócelo! Part 2

May 10, 2023
O'Donell Fincas Sant Boi

A la primera part d’aquesta sèrie d’articles (Passeig per Sant Boi i Termes - Part 1) haviem just entrat a les termes. Continuarem posant en contexte, recordem la darrera foto de les “pedres” amuntegades. Doncs bé, aquestes “pedres” formen part d’una antiga vil.la romana, ubicada en el turonet que puja cap a l’esglèsia de Sant Baldiri, i estan datades de finals del segle II o inicis del III d.C. La vil.la va estar en funcionament fins a final del segle V (caiguda de l’imperi romà occidental) i en aquesta zona termal també es va trobar una mena de centre de producció d’àmfores. Recordem que els romans van ser un poble comerciant, i amb aquestes àmfores es transportaven productes del comerç, principalment oli i vi. Durant la visita es troben aparadors amb restes ben identificables d’àmfores, i tota mena d’explicacions del que aquí passava aleshores.

En la primera parte de esta serie de artículos (Paseo por Sant Boi y Termas - Parte 1) habíamos justo entrado a las termas. Continuaremos poniendo en contexto, recordando la última foto de las “piedras” amontonadas. Pues bien, éstas “piedras” forman parte de una antigua villa romana, ubicada en el promontorio que sube hacia la iglesia de Sant Baldiri, y están fechadas en finales del siglo II o inicios del III d.C. La villa estuvo en funcionamiento hasta final del siglo V (caída del imperio romano occidental) y en esta zona termal también se encontró una especie de centro productor de ánforas. Recordemos que los romanos fueron un pueblo comerciante, y con estas ánforas se transportaban productos del comercio , principalmente aceite y vino. Durante la visita se encuentran vitrinas con restos bien identificables de ánforas, y todo tipo de explicaciones de lo que aquí pasaba entonces.

Podem fer-nos una idea de com era l’àrea amb una recreació en forma de maqueta que trobem al mateix recinte.

Podemos hacernos una idea de cómo era el área con una recreación en forma de maqueta que encontramos en el mismo recinto.


Les ruïnes que estem visitant serien aquesta part: / Las ruinas que estamos visitando serían esta parte:


I sí, el vaixell està amarrat al riu Llobregat, perqué aleshores duia força més cabal i era navegable en bona part. No falta imaginació en la recreació, però aquestes coses les fan arqueòlegs i investigadors que en saben un tou de tot això i segur que si més no per aquí anirien els trets.

Y sí, el barquito está amarrado en el río Llobregat, porque entonces llevaba bastante más caudal y era navegable en buena parte. No falta imaginación en la recreación, pero estas cosas las hacen arqueólogos e investigadores que saben un montón de todo esto y seguro que si más no, por ahí irían los tiros.



Més al detall, trobem estances com aquesta de l’anterior foto, que era una de les sales per suar (caldarium o sudatorium). Impresionant. Aquelles piletes de rajoles que veiem al racó, que desconeixem si són originals però sospitem que estan posades a posteriori per tal que comprenguem el concepte, sostenien el terra de l’estança, de forma que en aquesta part buida sota el terra, és a on introduïen la palla o llenya i feien foc per tal d’escalfar la sala. Una sauna en tota regla, vaja… És el mateix concepte que encara existeix a cases castellanes (de Castilla), a on determinades estances de la casa tenen aquest espai sota el terra per introduïr palla per ser cremada (els rostolls sobrants de la collita de cereals). Curiositat, a aquestes estances els hi diuen “la gloria” i d’aquí vé aquella expressió tant i tant coneguda de “estar en la gloria” quan s’està del tot agust, com estarien en aquestes sales ben calentons durant el dur hivern castellà, ni que fos només en aquelles estones.

Más al detalle, encontramos estancias como esta de la foto anterior, que era una de las salas para sudar (caldarium o sudatorium). Impresionante. Aquellas pilas de baldosas que vemos en el rincón, que desconocemos si son originales pero sospechamos que están puestas a posteriori para que entendamos el concepto, sostenían el suelo de la estancia, de forma que esta parte vacía bajo tierra es donde se introducía la paja o leña haciendo fuego para caldear la sala. Una sauna en toda regla, vaya… Es el mismo concepto que aún existe en casas castellanas (de Castilla), donde determinadas estancias de la casa tienen este espacio bajo tierra para introducir paja para ser quemada, la sobrante de la cosecha de cereales. Curiosidad, a estas estancias las llaman “la gloria” y de aquí viene la expresión tan y tan conocida de “estar en la gloria” cuando se está bien a gusto, como debían estar en estas salas, calentitos durante el duro invierno castellano, aunque fuera sólo en esos ratos.